Monday, February 24, 2014

Love Your Job, But Not Your Company

Dah genap 6 bulan aku kerja. pengalaman? yeah boleh la. nak cakap banyak tu tipu la, sebab baru 6 bulan kan. kerjaya tak stabil lagi. gaji pun cukup makan je. bukan tak bersyukur, tapi memang itu hakikatnya. 

keadaan di office sekarang ni agak berterabur. sorang sorang pekerja berhenti. masalah gaji satu hal, masalah kebajikan satu hal lain. taknak cakap apa masalahnya. rasanya semua orang boleh faham kot.

dengan pengalaman yang keciput ni, aku pun rasa macam nak blah jugak. nak try cari angin baru. kononnya. semua orang ada sebab masing masing. ada yang baru nak mula berkeluarga, nak kena tanggung anak bini, so keputusan yang tepat mesti dibuat. 

alasan individu masing masing adalah perkara yang subjektif. semua demi kepentingan masing masing. ya betul tu. kita ni hidup dalam dunia sebenar. biar logik. biar rasional. biar sedar keadaan diri sendiri. kita bukan hidup dalam fairy tale. ada pari pari bagai. duit takkan jatuh dari langit. doa, then usaha, baru boleh hidup.

aku pun ada alasan aku sendiri. hidup ni kita kena berani buat keputusan, berani ambil risiko. yang penting kena ada niat yang betul. niat salah, hasilnya pun salah. 

masa muda lagi ni (muda?) la nak try itu ini. pernah dengar ni?

love your job,
but not your company.

sila praktik kan. sekian.




-_- niat yang menentukan hala tuju hidup kita ni sebenarnya.



No comments:

Post a Comment